reklama

Slovensko turistov nepotrebuje

Minulý týždeň som navštívila jednu z najdôležitejších svetových výstav cestovného ruchu - FITUR v Madride. Okrem veľkolepej prezentácie turistických veľmocí ako Francúzsko, Španielsko, Taliansko, tu bolo zjavné veľké úsilie nových a perspektívnych destinácií o zviditeľnenie sa. Ešte aj taká Palestína si postavila celkom milý stánok, kde - ked už nič iné - mala aspoň nejaké letáky a využila príležitosť aspoň na predaj výrobkov z olivového dreva. (Mimochodom, koľkí z vás už rozmýšľali o dovolenke v tejto krajine?) A teraz otázka za milión: Hádajte, ako sa prezentovalo Slovensko? Odpoveď: Uhádli ste. Nijako.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (44)

Aká je stratégia cestovného ruchu na Slovensku? SACR - Slovenská agentúra cestovného ruchu - sa postarala o vytvorenie záhadného loga Slovenska (za rovnako záhadných podmienok) - farebného motýľa. Väčšina populácie sa s ním nestotožňuje - prečo by sa aj mala, keď sa ich na názor nikto nepýtal?

Trendom pri vzniku nového loga krajiny alebo regiónu v turisticky, ale aj celkovo ekonomicky vyspelých krajinách sú rozsiahle výskumy doma a aj v zahraničí, zamerané na zisťovanie hodnôt, predstáv, predsudkov, potrieb a prianí obyvateľstva, na základe ktorých tím zložený z odborníkov z rôznych sektorov navrhne logo, ktoré krajinu alebo región vystihuje a vhodne zdôrazňuje jeho prednosti. Je asi samozrejmosťou, že na Slovensku sa nič takéto neudialo - logo navrhla jedna súkromná firma na objednávku SACR, a hotovo... Podobne sme dopadli aj so sloganom krajiny - Malá Veľká Krajina, ktorý pôsobí dojmom, že jeho hlavnou prednosťou mala byť technická jednoduchosť prekladu do iných rečí - Little Big Country, Ein Kleines Grosses Land... posúďte sami, ako vám to znie. Toto všetko je však ešte stále menšie zlo (veď logo je do veľkej miery vecou vkusu), ako neprezentovať sa vôbec. Na spomínanej výstave disponovali stánkami s veľkou rozlohou krajiny ako Jemen, Irán, Rumunsko, Arménsko a už spomínaná Palestína - aby ma niekto neobvinil, že nás porovnávam s turistickými veľmocami. Síce často s gýčovou a chaotickou výzdobou a postsocialisticky pôsobiacim zívajúcim personálom, ale - aspoň tam BOLI. Nehovoriac o profesionálnom českom pavilóne (viď foto). Jediné, čo naznačovalo existenciu krajiny s názvom Slovensko, bol stánok o rozlohe cca 4 m2 s názvom "Bratislava Airport - Letisko M.R. Štefánika". Bol malý, nudný a prázdny - nielen obsahovo (ponúkal jedinú malú brožúrku o letisku na malom pultíku v duchu prehistorických ročníkov Brnenského veľtrhu), ale dokonca aj personálne: zodpovedná hosteska asi pochopila, že to nemá zmysel, tak to zabalila.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Stánok "Bratislava Airport" bol opustený, tak som sa v ňom vyfotila aspoň ja.
Turistický priemysel prešiel od svojho vzniku dynamickým vývojom - od prvých letovísk pre boháčov, cez škandalózne prvé bikiny na plážach, masový organizovaný turizmus a megaletoviská s tisíckami miest - hlavne, aby boli "pri mori", až po rezidenčný, aktívny, ekologický, na mieru šitý a rôzny iný turizmus. Každá fáza a typ turizmu so sebou priniesli, samozrejme, aj problémy - ekologické, sociálne, urbanistické... Slovensko má výhodu, že sa môže poučiť z chýb a problémov krajín, ktoré prešli celým týmto dlhodobým vývojom, a pohodlne nastúpiť na vlnu aktuálneho trendu - udržateľný turistický rozvoj. Tým nemyslím iba koordináciu na úrovni štátu, manažment jednotlivých destinácií a tvorbu príslušných turistických produktov (aj keď na túto tému by sa dali, vo vzťahu k Slovensku, popísať stohy papiera), ale aj cielenú tvorbu určitého imidžu a propagáciu takého typu turizmu, o ktorý máme záujem a ktorý vyhovuje podmienkam našej krajiny. Týmto sa docieli udržateľný cestovný ruch - čo neznamená len ekológiu, ale aj udržateľnosť dopytu, pozitívny vplyv turizmu na celkový rozvoj krajiny a najmä - spokojných turistov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Český pavilón: veľký rozlohou, absolútne reprezentujúci,
ponúkajúci konkrétne regióny a produkty, kvalitné materiály a
odborný personál

Alebo sa naozaj uspokojíme s náhodným záujmom spodných vrstiev anglickej spoločnosti o lacný alkohol a pekné dievky (v kombinácii s bezmocnými strážcami zákona) vo výklade našej krajiny - hlavnom meste? Imidž krajiny sa odráža aj v iných odvetviach - nie je náhodou, že filmy o láske často využívajú francúzsky a taliansky vidiek... čo má na rozvoj turizmu určite pozitívnejší dopad, ako pôsobenie turistickej destinácie Bratislava v podradnom americkom horore "Hostel". Ak sa niekto na základe tohto filmu, alebo jeho webu (privíta vás tam maniak s vrčiacou motorovou pílou) rozhodne prísť na Slovensko, Pán Boh nám pomáhaj. Viac-menej normálnych ľudí totiž pravdepodobne odradí - čo dokazuje výrazné zblednutie v tvári každého Američana, ktorému oznámim, že som z Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme, nie je v moci žiadnej krajiny si vyberať, v ktorom filme sa objaví. Za normálnych okolností však nastupuje krízový manažment - OK, urobili z nás zapadákov, kde mučia ľudí, tak využijeme moc negatívnej reklamy, pozveme mraky novinárov, ktorým povodíme po krajine a postaráme sa, aby sa na pre nás dôležitých trhoch objavili tlačové správy, dokazujúce opak. Vyťažíme z toho maximum a ešte na tom aj zarobíme! Avšak, v duchu stratégie propagácie našej krajiny - opäť nič, ak nerátam nejaké slabé protesty a oficiále pozvanie režiséra, ktorý samozrejme nikdy neprišiel (opravte ma, ak som niečo prehliadla).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V rámci korektnosti je potrebné uviesť, že niektoré materiály SACR sú naozaj na úrovni - napr. kvalitné prospekty a brožúrky, ktoré vydáva. Bohužiaľ, pekné fotky a lesklý papier dnes už sami o sebe na propagáciu turizmu nestačia - takto tomu bolo pred 10-15 rokmi. Odvtedy sa situácia značne zmenila, a ak neexistuje stratégia, letákmi to nevyriešime.

Možno by pomohlo zmeniť logo a slogan Slovenska. Na základe mojich osobných výskumov ("Aký je váš obraz a názor na Slovensko?" "Žiadny.") - navrhujem ako logo veľký otáznik (mohol by byť napr. vo farbách vlajky) a nový slogan: My naozaj existujeme! We do exist! Wir existieren wirklich! PS: Tento návrh loga a sloganu dávam k dispozícii SACR a vláde úplne zadarmo - z lásky k Slovensku:-)

Ivana Maštenová

Ivana Maštenová

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Niečo ako globálny nomád, momentálne usadený v Španielsku. Zoznam autorových rubrík:  Faits diversCestovný ruch - trochu inakMulti-kultiAlicante&co.Algérie, mon amourSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu