reklama

Očkovanie proti hepatitíde – a zadarmo, prosím

„Na túto chrípku budete spomínať celý život“, straší ma reklama spoločnosti GlaxoSmithKline a indikuje, že žltačka nie je nejaká atraktívna exotická choroba, ale že sa ňou nakazím aj v prachobyčajnom slovenskom autobuse.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (56)

 Hovorím si – aj tak sa chystám na nejaké exotické cesty, a ešte k tomu sa dozvedám, že aj všade naokolo striehnu neviditeľné nakazené kvapky slovenskej krvi – tak čo by človek nezaplatil v záujme vlastného zdravia. Už prepracovaná reklamná kampaň indikuje, že sa nebude jednať o nejaký akt samaritánstva zo strany slovenského zdravotníctva, ale o tvrdý biznis. Tri kombinované vakcíny, každá okolo 2.000,- Sk - a ste ľahší o šesť tisíc. Samozrejme, ak máte nebodaj deti narodené pred rokom 1998 (odvtedy je očkovanie proti hepatitíde typu B zaradené do očkovacej schémy pre novorodencom), resp. deti mali v roku 2005 viac ako 11 rokov (informácie z http://www.ockovanie.sk/menu3_3.htm) – asi imunizáciu doprajete aj im. Čiže štvorčlennú rodinu vyjde očkovací špás okolo 24.000,- Sk.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Prvú z troch vakcín Twinrix (kombinovaná proti hepatitíde A aj B) som si dala teda zaočkovať na Oddelení cudzokrajných chorôb v Bratislave a zaplatila som príslušnú sumu. Keďže som sa zanedlho chystala presťahovať do Španielska, nechala som si vystaviť Medzinárodný očkovací preukaz, aby bolo jasné, ako ma majú po druhý a tretí krát tu v Španielsku zaočkovať.

Po mesiaci nadišla doba druhej vakcíny a tak som sa vydala aj s mojím novým Európskym zdravotným preukazom na miestnu kliniku tu v Alicante. Na základe môjho slovenského zdravotného preukazu mi vystavili kartu na klinike a pridelili všeobecnú lekárku. K nej som sa objednala a vysvetlila, o čo ide. Lekárka bola trošku zmätená – čo som aj chápala – ale hneď spustila kolotoč konzultácií s inými lekármi, ako aj telefonátov na miestne oddelenie cudzokrajných chorôb. Hlavným problémom bolo moje nástojenie na vakcíne Twinrix, ktorá je tu v Španielsku tiež platená a ktorú podávajú iba v naozaj výnimočných prípadoch – napr. ked idete do zahraničia a potrebujete získať rýchlo imunitu proti obidvom typom (ak som to ako laik správne pochopila). Naopak, lekári zo Sanidad exterior (Odd. cudzokrajných chorôb) nevedeli pochopiť, prečo na nej nástojím, keďže na všetkých klinikách sa na požiadanie zadarmo imunizuje proti obidvom typom - separátnymi vakcínami, ktoré mi následne na Twinrix môžu bez problémov pichnúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Moja skúsenosť hovorí, že koľko lekárov, toľko názorov – a paranoik vo mne túžil po vakcíne Twinrix; predsa len, istota je istota. Tak som toho dňa odišla bez očkovania, s tým, že si to ešte premyslím. Na druhý deň som si tajne zavolala ešte na iné dve klapky Sanidad exterior a na jednu ďaľšiu súkromnú kliniku – a všade mi povedali to isté: môžu mi to síce pichnúť, ale nechápu (ak to nechcem z nejakého zvláštneho dôvodu), prečo chcem za vakcíny platiť, keď nemusím (a očividne mi to nikto – napr. zamestnávateľ – neprepláca).

 Na základe týchto informácií som sa teda rozhodla pre očkovanie vakcínami HBVAXPRO (proti typu B) a následne, v podobnej schéme ako pri Twinrixe, o ďaľších päť mesiacov HBVAXPRO a HAVIRIX (proti typu A a B.). Všetko zadarmo – a imunizácia na celý život, porovnateľná ako pri Twinrixe. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Možno ma nejaký lekár poučí, že som neurobila dobre, že nie je dobré kombinovať vakcíny (spoľahla som sa na názor viacerých miestnych lekárov). Možno si niekto pomyslí, že hádam šetrím na vlastnom zdraví (čo je úplne vedľa – našťastie nie som na to odkázaná). Možno si poviete – v Španielsku je hepatitída zrejme veľmi rozšírená, asi preto tam platia iné pravidlá.

Ale vo mne táto skúsenosť vyvolala skôr príval otázok:  

- Prečo – keď je u nás hepatitída B považovaná za takú nebezpečnú chorobu, že bola zaradená do Očkovacieho kalendára detí - nemáme na bezplatnú prevenciu nárok aj my, skôr narodení?

- Ako to, že v Španielsku dostanem na slovenské poistenie zadarmo výkon, za ktorý na Slovensku musím platiť cca 6.000,- ? Ako je možné, že v Španielsku automaticky informujú o viacerých typoch vakcín proti hepatitíde A a B, pričom niektoré sú v rámci poistenia a iné nie? Ako to, že u nás som o iných možnostiach imunizácie, ako o platenom Twinrixe (moja skúsenosť), nepočula? Neexistuje u nás imunizácia inými vakcínami (kde napr. aspoň časť hradí poisťovňa), keď je hepatitída u nás považovaná za závažné ochorenie (usudzujem z včlenenia do Očkovacieho kalendára)?  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Tí, čo na očkovanie nemajú – budú si platiť aj za liečbu hepatitídy, ak ju dostanú? Predpokladám, že nie. Aká je teda logika toho, že prevenciu časti obyvateľstva zdravotné poistenie nehradí, ale liečbu (laicky predpokladám, že finančne oveľa náročnejšiu) už áno?  

- Prečo z očkovacej reklamnej kampane na Slovensku nie je na prvý pohľad zjavné, že sa jedná výlučne o reklamu spoločnosti GlaxoSmithKline na jej vlastný výrobok – vakcínu Twinrix? Na prvý pohľad na mňa kampaň pôsobila skôr ako všeobecná mobilizačná kampaň, napr. zo strany Ministerstva zdravotníctva a pod. Myslím, že tak mohla pôsobiť aj na iných občanov, ktorí sa v danej problematike neorientujú. 
 
Až pri podrobnom hľadaní nájdete napr. na web stránke v tlačových správach, kto vlastne za kampaňou stojí. Mimochodom, web sa tvári ako nejaká všeobecnému blahu slúžiaca informačná stránka, a je je na nej rádovo viac informácií o tom, ako si zaplatiť očkovanie na splátky u spoločnosti Quatro (!), ako o tom, akou vakcínou sa to vlastne očkuje a o samotnom očkovaní.  

  Áno, zdravotníctvo nemá peniaze. Áno, aj tak je všade korupcia. Ale je toto šetrenie? Nie je to skôr ako diskriminácia časti obyvateľstva? Neplatíme si všetci približne rovnaké základné poistenie – a nemali by sme tým pádom mať nárok na rovnakú ochranu svojho zdravia?  

 ... Alebo tu ide o niečo úplne iné – o čísla predaja vakcín Twinrix a zisk spoločnosti GSK alias GlaxoSmithKline?

Ivana Maštenová

Ivana Maštenová

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Niečo ako globálny nomád, momentálne usadený v Španielsku. Zoznam autorových rubrík:  Faits diversCestovný ruch - trochu inakMulti-kultiAlicante&co.Algérie, mon amourSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu